Kreml wydaje 1,5 mld dolarów rocznie na propagandę i dezinformację

W ciągu ostatnich 11 lat rządowe wydatki na media masowe w Rosji 
wzrosły o 30%. Z danych zebranych przez DebunkEU.org wynika, że tylko w 
ubiegłym roku Kreml przeznaczył 1,5 mld dolarów (115 mld rubli) na 
instrumenty masowej propagandy. „Dla reżimów autorytarnych media 
stanowią narzędzie do utrzymania władzy” – stwierdza Aleksandra 
Michałowska-Kubś, analityczka DebunkEU.org.
 
Od stycznia do marca 2022 roku wydatki na media w Rosji wzrosły 
trzykrotnie (w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku). W 
marcu media otrzymały z budżetu 11,9 mld rubli – dwa razy więcej niż w 
styczniu i lutym łącznie (5,5 mld rubli). „Wydatki na media w tym roku 
tylko wzrosną i znacznie przekroczą zaplanowany budżet” – stwierdza 
Michałowska-Kubś. Zdaniem ekspertów think tanku, wojna w Ukrainie 
zwiększyła potrzebę manipulowania rosyjską opinią publiczną.
 
Największy udział w funduszach ma RT (dawniej Russia Today). „Od 
powstania w 2005 roku stacja służy do szerzenia dezinformacji i 
podważania zachodnich wartości” - zauważa Jakub Kubś, analityk 
DebunkEU.org. RT ma sześć wersji językowych (angielską, hiszpańską, 
francuską, niemiecką, arabską i rosyjską). W marcu 2022 r. audycje RT 
zostały zawieszone w UE, Wielkiej Brytanii i USA. Agencja ma jednak 
zasięg globalny.
W ciągu dekady finansowanie RT wzrosło kilkukrotnie. W 2022 roku agencja ma otrzymać ćwierć wszystkich funduszy na media masowe. „RT zajmuje szczególne miejsce w systemie rosyjskich mediów państwowych. W 2012 roku Władimir Putin zakazał cięć w finansowaniu agencji, a ANO TV-Novosti (spółka matka) nie musi oficjalnie deklarować swoich wydatków” – zauważa Jakub Kubś, analityk DebunkEU.org.

 
Na drugim miejscu pod względem finansowania jest VGTRK, największy 
państwowy holding medialny w Rosji. Obsługuje pięć krajowych kanałów 
telewizyjnych (takich jak Rossija-1), dwa międzynarodowe kanały 
telewizyjne oraz 80 regionalnych stacji radiowych i telewizyjnych. 
Agencja powstała w 2013 roku na polecenie Putina „w celu zwiększenia 
efektywności państwowych mediów” [1] .
Trzecią pod względem finansowania jest Rossiya Segodnia, agencja informacyjna będąca właścicielem znanych kanałów propagandowych Kremla takich jak RIA Novosti czy Sputnik. Finansowanie agencji stopniowo wzrasta od 2014 roku, kiedy Rosja zajęła Półwysep Krymski i rozpoczęła wojnę w Donbasie.

 
Trzy konglomeraty otrzymują ponad połowę rocznych środków przeznaczonych
 na rosyjskie media. Innymi odbiorcami finansowania są Pierwszy Kanał 
Rosyjski (Pervyi Kanal), Rosyjska Telewizja Publiczna (OTR) oraz agencja
 ITAR-TASS. W projekcie rosyjskiego budżetu nie przewidziano cięć w 
wydatkach na media państwowe. Biorąc pod uwagę gwałtowny wzrost 
finansowania mediów propagandowych w związku z wojną w Ukrainie można 
założyć, że środki przeznaczone na media masowe w Rosji znacznie 
przekroczą zakładane w budżecie.
Link do pełnej wersji artykułu: https://www.debunkeu.org/pl/cena-kłamstw-kreml-wydaje-1-5-mld-dolarów-rocznie-na-propagandę-i-dezinformację
DebunkEU.org to niezależny think tank technologiczny i organizacja pozarządowa, która śledzi dezinformację i prowadzi kampanie edukacyjne na temat umiejętności korzystania z mediów. Środki na sfinansowanie tej analizy pochodziły z crowdfundingu.
Analitycy DebunkEU.org w Polsce:
Aleksandra Michałowska: aleksandra.michalowska@debunkeu.org
Jakub Kubś: jakub.kubs@debunkeu.org
[1] S.L. Myers, Without Notice, Putin Dissolves a News Agency, The New York Times, 9.12.2013, https://nyti.ms/3Mkkwaj (dostęp: 10.08.2022).
Źródło informacji: DebunkEU.org
Źródło: Poszukiwania.pl
W ciągu ostatnich 11 lat rządowe wydatki na media masowe w Rosji 
wzrosły o 30%. Z danych zebranych przez DebunkEU.org wynika, że tylko w 
ubiegłym roku Kreml przeznaczył 1,5 mld dolarów (115 mld rubli) na 
instrumenty masowej propagandy. „Dla reżimów autorytarnych media 
stanowią narzędzie do utrzymania władzy” – stwierdza Aleksandra 
Michałowska-Kubś, analityczka DebunkEU.org.
 
Od stycznia do marca 2022 roku wydatki na media w Rosji wzrosły 
trzykrotnie (w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku). W 
marcu media otrzymały z budżetu 11,9 mld rubli – dwa razy więcej niż w 
styczniu i lutym łącznie (5,5 mld rubli). „Wydatki na media w tym roku 
tylko wzrosną i znacznie przekroczą zaplanowany budżet” – stwierdza 
Michałowska-Kubś. Zdaniem ekspertów think tanku, wojna w Ukrainie 
zwiększyła potrzebę manipulowania rosyjską opinią publiczną.
 
Największy udział w funduszach ma RT (dawniej Russia Today). „Od 
powstania w 2005 roku stacja służy do szerzenia dezinformacji i 
podważania zachodnich wartości” - zauważa Jakub Kubś, analityk 
DebunkEU.org. RT ma sześć wersji językowych (angielską, hiszpańską, 
francuską, niemiecką, arabską i rosyjską). W marcu 2022 r. audycje RT 
zostały zawieszone w UE, Wielkiej Brytanii i USA. Agencja ma jednak 
zasięg globalny.
W ciągu dekady finansowanie RT wzrosło kilkukrotnie. W 2022 roku agencja ma otrzymać ćwierć wszystkich funduszy na media masowe. „RT zajmuje szczególne miejsce w systemie rosyjskich mediów państwowych. W 2012 roku Władimir Putin zakazał cięć w finansowaniu agencji, a ANO TV-Novosti (spółka matka) nie musi oficjalnie deklarować swoich wydatków” – zauważa Jakub Kubś, analityk DebunkEU.org.

 
Na drugim miejscu pod względem finansowania jest VGTRK, największy 
państwowy holding medialny w Rosji. Obsługuje pięć krajowych kanałów 
telewizyjnych (takich jak Rossija-1), dwa międzynarodowe kanały 
telewizyjne oraz 80 regionalnych stacji radiowych i telewizyjnych. 
Agencja powstała w 2013 roku na polecenie Putina „w celu zwiększenia 
efektywności państwowych mediów” [1] .
Trzecią pod względem finansowania jest Rossiya Segodnia, agencja informacyjna będąca właścicielem znanych kanałów propagandowych Kremla takich jak RIA Novosti czy Sputnik. Finansowanie agencji stopniowo wzrasta od 2014 roku, kiedy Rosja zajęła Półwysep Krymski i rozpoczęła wojnę w Donbasie.

 
Trzy konglomeraty otrzymują ponad połowę rocznych środków przeznaczonych
 na rosyjskie media. Innymi odbiorcami finansowania są Pierwszy Kanał 
Rosyjski (Pervyi Kanal), Rosyjska Telewizja Publiczna (OTR) oraz agencja
 ITAR-TASS. W projekcie rosyjskiego budżetu nie przewidziano cięć w 
wydatkach na media państwowe. Biorąc pod uwagę gwałtowny wzrost 
finansowania mediów propagandowych w związku z wojną w Ukrainie można 
założyć, że środki przeznaczone na media masowe w Rosji znacznie 
przekroczą zakładane w budżecie.
Link do pełnej wersji artykułu: https://www.debunkeu.org/pl/cena-kłamstw-kreml-wydaje-1-5-mld-dolarów-rocznie-na-propagandę-i-dezinformację
DebunkEU.org to niezależny think tank technologiczny i organizacja pozarządowa, która śledzi dezinformację i prowadzi kampanie edukacyjne na temat umiejętności korzystania z mediów. Środki na sfinansowanie tej analizy pochodziły z crowdfundingu.
Analitycy DebunkEU.org w Polsce:
Aleksandra Michałowska: aleksandra.michalowska@debunkeu.org
Jakub Kubś: jakub.kubs@debunkeu.org
[1] S.L. Myers, Without Notice, Putin Dissolves a News Agency, The New York Times, 9.12.2013, https://nyti.ms/3Mkkwaj (dostęp: 10.08.2022).
Źródło informacji: DebunkEU.org

 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
		 
		





